זה לא סוד שהסטנדרטים בעיצוב אתרים השתנו לחלוטין בשנים האחרונות: במקום אתרים פשוטים עם טקסט משעמם ותמונה אחת או שתיים (במקרה הטוב), אנחנו מקבלים אתרים עם תפריטים מרשימים, אנימציות ותמונות מקצועיות ברזולוציה גבוהה.
גם בכל הנוגע לטפסים, עשינו התקדמות רבה, כאשר הדגש הוא על טפסים פשוטים וידידותיים שאפשר למלא בדקה אחת או שתיים בלי לרצות לקפוץ מהחלון…
בשלב מסוים, גם מנוע החיפוש גוגל היה צריך לעבור אבולוציה. למרות שעל פני השטח הוא נשאר אותו אתר פשוט עם שורה אחת לחיפוש ותוצאות בכחול, מאחורי הקלעים נעשו בו הרבה שינויים חשובים. כאשר מדברים על קידום בגוגל – יש חשיבות רבה לחווית המשתמש, כאשר עיצוב גרפי הוא חלק בלתי נפרד ממנה.
אז על מה הכי חשוב שהמעצב שלכם יקפיד?
התאמה מלאה למובייל
מזה מספר שנים, גוגל יכול לבדוק אם האתר שלכם מתאים למובייל או לא, זאת הוא עושה על ידי סריקת קבצי העיצוב שלו והגדרות שונות בתוך הקוד. אם האתר שלכם מתאים לסלולר, גוגל ימקם אותו במיקום יותר גבוה בתוצאות החיפוש. מסיבה זו, עיצוב מודרני חייב לקחת זאת בחשבון, והיום הכי פשוט לבנות אתרים שמתאימים את עצמם בצורה אוטומטית לגודל המסך של המשתמש (עיצוב אתר רספונסיבי).
עוד אספקט חשוב הוא עד כמה מהר האתר נטען, וכאן נמדדת המומחיות של המעצב הגרפי שצריך להשתמש בתמונות חסכוניות בלי לפגוע באיכות שלהן ולבחור את הכלים הנכונים על מנת לגרום לאתר לפעול בצורה חלקה (הדבר בדרך כלל נעשה בשיתוף פעולה עם המתכנת).
בנוסף, גוגל מזהה אתרים שמשתמשים במודעות גדולות שמכסות את כל המסך, ולכן עדיף לא להשתמש בהם למרות ש-“כולם עושים את זה”.
חווית משתמש מעולה לאתרים קטנים וגדולים כאחד
כמו שאפשר לצפות, גוגל סורק ומעבד אתרים בצורה סיסטמתית, וכך הוא יכול לדעת כיצד המשתמש מנווט באתר שלכם. לדוגמה, האם יש תפריטים שמובילים לאותם עמודים ויוצרים כפילויות, האם יש עמודים שאין להם עמוד אב והאם יש תיאורים לתמונות (חשוב בעיקר לאתרי מסחר אלקטרוני ואתרים שיש בהם גלריות).
כאשר מדובר על אתרים עם כמה עשרות דפים לכל היותר, קל יחסית לעצב אותם ולאפשר למשתמשים לגשת לכל עמוד שרלוונטי אליהם (כל עוד המעצב יודע את העבודה שלו).
דברים מסתבכים קצת יותר אם מדובר באתר שיש בו כמה מאות עמודים, זה יכול להיות פורטל, אתר חדשות גדול וכמובן אתרי מסחר אלקטרוני. באתרים אלו, מעצב אתרים חייב לדעת איך לטפל בכל המסה הזו. הדרך הכי קלה היא לתת גישה לכל העמודים באמצעות חיפוש פנימי, עמודי תגיות או ארכיונים. באתרי מסחר אלקטרוני יש גם חשיבות גדולה מאוד לחלוקה לעמודים (Pagination).
בסופו של דבר, לכל עמוד חייב להיות קישור משלו וטקסט ייחודי (למשל, רצוי מאוד שעמודי ארכיון בבלוגים לא יכילו בדיוק את אותו טקסט כמו בעמודי הפוסטים בעצמם ולכן לרוב משתמשים בתקציר). גם אם משתמשים בטכניקות לטעינת תוכן בזמן אמת מן השרת ((Ajax, חייבת להיות דרך לנווט בין העמודים בדרך הישנה כשלכל עמוד יש קישור אחד ויחיד שמזהה אותו (Permalink).
עמודים שנוח לקרוא אותם
אמנם אין למעצב שליטה מוחלטת בתוכן של כל עמוד, אבל הוא יכול לקבוע פרמטרים שונים כמו גודל הכותרות, הריווח בין פסקה לפסקה ובין התמונות בתוך העמוד לבין הסביבה שעוטפת אותן, התאמת הצבעים בין הרקע לתוכן וכך הלאה. כל אלו משפיעים בסופו של דבר על נוחות הקריאה של הגולש. אם העמודים בתוך האתר לא ייראו מזמינים מספיק ויהיה קשה לקרוא אותם, רוב הסיכויים שהמשתמש ייצא מן האתר ואפילו אם הוא מקודם היטב, הוא לא ישיג את המטרה שלשמה הוא הוקם.
טקסט שאפשר לראות אותו בלי להתאמץ
עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון היא בדיוק איפה למקם את הטקסט באתר: במקרים רבים, אתרים שיש בהם הרבה תמונות דוחפים את הטקסט למטה, וגוגל יכול להסיק מכך שהטקסט לא חשוב או לא רלוונטי לאתר. דרך אחת להתגבר על זאת היא לשלב את הטקסט לצד התמונות. דרך אחרת היא ליצור טקסט שמוצג רק כאשר פותחים אותו על ידי לחיצה על אלמנט מסוים. העיקר שהטקסט יופיע בתוך הקוד של העמוד ולא ייטען מהשרת.
כותב המאמר דניאל זריהן – מומחה לקידום אורגני ושיווק דיגיטלי, והוא קולגה מוכשר ואדם מדהים (בחיי!).